Baanonderhoud

Bij OTC wordt er getennist op 5 topclay buitenbanen en twee kidscourts (hardcourt). Naast het reguliere onderhoud wat gedaan wordt door Sportcentrum Oudenrijn is het noodzakelijk dat OTC leden de banen voor gebruik sproeien en na gebruik vegen (m.b.t. topclay banen).

Instructie vegen
Om een optimale verdeling van het gravel te behouden en dus ook optimale speeleigenschappen en minimale slijtage aan de banen te hebben is het noodzakelijk dat er na elke sessie geveegd wordt. De gehele, ja hele, baan moet worden geveegd. Dus ook buiten de lijnen! Op deze manier wordt het gravel goed verdeeld en weer terug de baan in geveegd.

Instructie sproeien
In de zomerperiode liggen er op elke baan sproeislangen. Voordat je begint met tennissen is het verplicht om bij een droge tennisbaan te sproeien. Een droge baan herken je doordat deze lichtoranje en stoffig is. Waarom sproeien? De speeleigenschappen van de baan worden hierdoor vele malen beter, je voorkomt blessures en sproeien draagt bij aan de levensduur van de baan omdat deze dan minder snel slijt.

In de winterperiode, vanaf het moment dat nachtvorst zijn intrede doet, worden de slangen opgeborgen en de sproei-installatie afgekoppeld om bevriezing te voorkomen.

Problemen?
Loop je een keer tegen een probleem of defect aan, meld dit dan binnen bij de bar en stuur evt. een email naar [email protected] Ondanks dat onze groundman wekelijks rondloopt kan er iets over het hoofd gezien worden.

Uitleg Top Clay tennisbanen
TOP CLAY bestaat uit een vochtregulerend membraan dat wordt vastgelijmd aan een verharde ondergrond. De permanente lijnen worden op het membraan aangebracht voordat de gravel wordt ingestrooid. De speeleigenschappen zoals de afzet, het glijvermogen en de balstuit vanTOP CLAY zijn identiek aan die van een gewone gravelbaan.TOP CLAY is zelfs gelijkgesteld met een gravelbaan voor het spelen van KNLTB-competitiewedstrijden (met uitzondering van de Eredivisie gemengd competitiewedstrijden).

Vochtregulerend
Zoals elke gravelbaan dient ookTOP CLAY beregend te worden, hoewel het waterverbruik van een TOP CLAY- baan beduidend minder is dan van een traditionele gravelbaan. Het vochtregulerende membraan houdt in droge perioden het water vast, terwijl het bij regen het water juist afvoert.

Het jaar rond bespeelbaar
TOP CLAY wordt aangebracht op een verharde ondergrond. Hiermee is het voorjaarsonderhoud voorgoed verleden tijd; er kan gelijk op een goede baan gespeeld worden. De combinatie van het membraan en de geringe laagdikte van het gravel zorgt dat Claytech in 12 maanden bespeelbaar is.

Vragen?

Telefoon